TAI CHI QIGONG

Lessen Tai Chi Qigong

Momenteel geef ik geen les in  Zeewolde.

In augustus 2010 ben ik gestart met San Bao Tai Chi Tao & Qigong en heb ik 5 jaar met veel plezier elke week Tai Chi Tao & Qigong les in Zeewolde gegeven. In 2018 heb ik les gegeven bij Bodyplan Sport.

Ik ben zelf voor het eerst in aanraking gekomen met Tai Chi Tao in 1998. Ik was meteen enthousiast en na een jaar les volgen besloot ik in opleiding te gaan bij mijn leraar Jan Snel. Verder heb ik de afgelopen jaren lessen, workshops en weken gevolgd in Taiji Quan en Qigong bij een aantal andere scholen/leraren in binnen- en buitenland. Sinds juli 2013 ben ik gecertificeerd Qigong docent in een aantal (medische) Qigongvormen die ik heb geleerd bij Kong Mien Ho. In 2018 ben ik gestart met trainen bij Damo Mitchell en Roni Edlund van Lotus Neigong, te beginnen met de Women’s Neigong Retreat in Portugal.

Wat is Tai Chi Qigong?

De meest bekende vorm van Tai Chi is Tai Chi Chuan of eigenlijk Taijiquan. Dit is wat er dagelijks door vele miljoenen Chinezen ’s ochtends in de parken wordt beoefend. Taijiquan is een interne krijgskunst die erop gericht is de mentale concentratie, de ademhaling en de innerlijk energie – Qi – te verbeteren. De bewegingen zijn zacht en vloeiend, maar in elke beweging zit een gevechtstechniek verborgen.

Qigong is één van de therapievormen van de Traditionele Chinese Geneeskunde, meestal aangeduid met TCM (Traditional Chinese Medicine). Qi staat voor het Chinese concept van levensenergie; Gong betekent zoveel als “de kunst” of “vaardigheid”. Qigong kun je dus vertalen als “het beheersen van en werken met levensenergie”.

In de lessen worden bewegingen uit beide tradities met elkaar gecombineerd en noemen we gemakshalve Tai Chi Qigong.

Hoe ziet een les Tai Chi Tao en Qigong eruit?

De opbouw van de lessen en de volgorde van de oefeningen varieren voortdurend. Deze worden afgestemd op de groep, het seizoen, de stemming etc. Dit zorgt voor leuke, gevarieerde lessen. Verder hoef je in de les niets te onthouden en kun je heerlijk ontspannen de docente volgen. Het lichaam blijft voortdurend in beweging en de oefeningen worden rustig en vloeiend uitgevoerd, waardoor een groter lichaamsbewustzijn ontstaat. De voortdurende, zachte, cirkelvormige bewegingen ontspannen lichaam en geest. Soms worden hier ook simpele visualisaties bij gebruikt.

Centraal staan bewegingen uit de  vijf elementenleer. Deze 5-elementenvormen zijn gebaseerd op de elementen water, hout, vuur, aarde en metaal. Elk element heeft zijn eigen bewegingen die corresponderen met de TCM (Traditional Chinese Medicine). Elk element, elke beweging staat voor een orgaan, een zintuig, een lichaamsdeel, een emotie, een seizoen, etc.

Middels een serie bewegingen in een vaste volgorde brengt Tai Chi Qigong deze elementen weer in evenwicht.  Deze bewegingen worden rond, vloeiend en traag uitgevoerd en zijn niet fysiek belastend. Bij lichamelijke beperkingen worden de bewegingen aangepast en/of zittend uitgevoerd.

De 5-elementenvormen hebben leuke namen als de vijf wielen, de vijf juwelen, de harmonie, de lotus etc.

Tijdens lessen Tai Chi Qigong combineer ik deze 5 elementen oefeningen met een aantal andere Qigongvormen zodat er een leuke en afwisselende mix ontstaat en de lessen nooit hetzelfde zijn.

 

Waarom Tai Chi Qigong?

Tai Chi Qigong werkt ontspannend, harmoniserend en vitaliserend op je lichaam en geest. Het is letterlijk meditatie in beweging. Het beoefenen hiervan brengt dus rust en ontspanning en verbetert de soepelheid van het lichaam. Er wordt tevens gebruik gemaakt van basistechnieken uit de Martial Arts (vechtsporten) waardoor je  houding verbetert,  je goed leert aarden/gronden en je  letterlijk en figuurlijk steviger in je schoenen staat.

Zo is het algemeen bekend en bewezen dat  Tai Chi & Qigong een gunstig effect hebben op de spieren en gewrichten, waardoor allerlei  klachten aan het bewegingsapparaat gunstig worden beïnvloed (rugklachten, RSI, nek-en schouderklachten etc.).

Verder blijken Tai Chi Tao & Qigong een prettige en zachte manier van bewegen te zijn voor mensen met chronische aandoeningen zoals  fibromyalgie, ME/CVS, allerlei vormen van reuma , whiplash en burn-out verschijnselen. De oefeningen kunnen namelijk worden aangepast en eventueel ook zittend worden uitgevoerd.